The Complete J.C. Bach Keyboard Works
During 2024-25, I will be embarking on an ambitious project to perform and record the complete solo and duo keyboard works of Johann Christian Bach (1735-1782), the youngest son of the renowned Johann Sebastian Bach and a pivotal figure in the transition from the Baroque to the Classical era: including the emergence of the nascent pianoforte.
Johann Christian, sometimes called the “London Bach” for having settled there most of his life, may be considered to have the most unusual career out of all of the Bach sons. He departed to Italy early on to focus on opera, even converting to Catholicism, and later led ambitious entrepreneurial ventures in London. He was met with international acclaim during his lifetime across continental Europe and even the Americas. Johann Christian’s music is heartfelt, elegant, and graceful, and his witty charm greatly inspired young Mozart.
Partnering with Polish historical keyboardist Dominika Maszczynska for duets and music for multiple keyboards, my' project aims to bring renewed attention to Johann Christian Bach's keyboard repertoire, showcasing both the technical brilliance and expressive depth of these works. The project will begin with the earliest works written under the supervision of his famous father, Johann Sebastian in Leipzig, and will continue to his early works written in Berlin and Milan. However, the bulk of the project contains his extensive oeuvre of publications in London, where he resided from 1763 till his death in 1782. Johann Christian was at the forefront of a fascinating period, where the harpsichord and various early pianofortes co-existed. This project will explore this sound world, as the music will be recorded with an assembly of diverse, rare original instruments connected to Bach’s London. This will include harpsichords, various designs of square pianos, and an English-style grand piano, which was developed throughout the 1770’s alongside Johann Christian’s concertising activities.
Through meticulous research and historically informed performance practices, we seek to capture the authenticity and spirit of the music not only through choice of instrument, but through reanimating the sentimental and vigorous energy of Bach’s creative genius.
In order to complete this project, I was awarded a stipend for the year 2024 by Kunststiftung Baden-Württemberg, as well as grants from the Adriana Jacoba Fonds. The main instrument restorer for the project is Paul Kobald in Amsterdam. I also want to thank the scholar, Dr. Stephen Roe, for his support in the project.
(auf Deutsh)
In den Jahren 2024-25 werde ich ein ehrgeiziges Projekt in Angriff nehmen, um das gesamte Klavierwerk von Johann Christian Bach (1735-1782), dem jüngsten Sohn des berühmten Johann Sebastian Bach, aufzuführen und aufzunehmen.
Johann Christian, der manchmal als "Londoner Bach" bezeichnet wird, weil er den größten Teil seines Lebens in London verbracht hat, kann als der ungewöhnlichste aller Bach-Söhne angesehen werden. Er ging schon früh nach Italien, um sich auf die Oper zu konzentrieren, konvertierte sogar zum Katholizismus und führte später ehrgeizige unternehmerische Unternehmungen in London durch. Zu seinen Lebzeiten wurde er auf dem gesamten europäischen Kontinent und sogar in Amerika gefeiert. Johann Christians Musik ist herzergreifend, elegant und anmutig, und sein geistreicher Charme inspirierte den jungen Mozart sehr.
Mein Projekt, bei dem ich mit der polnischen historischen Tasteninstrumentalistin Dominika Maszczynska zusammenarbeite, zielt darauf ab, dem Repertoire für Tasteninstrumente von Johann Christian Bach neue Aufmerksamkeit zu verschaffen und sowohl die technische Brillanz als auch die Ausdruckstiefe dieser Werke zu präsentieren. Das Projekt beginnt mit den frühesten Werken, die unter der Aufsicht seines berühmten Vaters Johann Sebastian in Leipzig entstanden sind, und setzt sich fort mit seinen frühen Werken, die er in Berlin und Mailand schrieb. Der Hauptteil des Projekts umfasst jedoch sein umfangreiches Werk an Veröffentlichungen in London, wo er von 1763 bis zu seinem Tod 1782 lebte. Johann Christian stand an der Spitze einer faszinierenden Epoche, in der das Cembalo und verschiedene frühe Pianofortes nebeneinander existierten. Dieses Projekt wird diese Klangwelt erforschen, da die Musik mit einer Reihe von verschiedenen, seltenen Originalinstrumenten aufgenommen wird, die mit Bachs London in Verbindung stehen. Dazu gehören Cembali, verschiedene Ausführungen quadratischer Klaviere und ein englischer Flügel, der in den 1770er Jahren parallel zu Johann Christians Konzerttätigkeit entwickelt wurde.
Durch sorgfältige Recherche und historisch informierte Aufführungspraxis versuchen wir, die Authentizität und den Geist der Musik nicht nur durch die Wahl des Instruments einzufangen, sondern auch durch die Wiederbelebung der gefühlvollen und kraftvollen Energie von Bachs schöpferischem Genie.
Um dieses Projekt zu verwirklichen, erhielt ich ein Stipendium der Kunststiftung Baden-Württemberg für das Jahr 2024 sowie Fördermittel aus dem Adriana Jacoba Fonds. Der wichtigste Instrumentenrestaurator für das Projekt ist Paul Kobald in Amsterdam. Ich möchte auch dem Wissenschaftler Dr. Stephen Roe für seine Unterstützung bei dem Projekt danken.